Våre satsningsområder

Hos oss skal alle, små som store oppleve å få være "Den beste utgaven av seg selv"

LEK
I Nedre Bleiker Barnehus har leken en sentral plass i hverdagen. Gjennom lek stimuleres alle sider av barns utvikling, som gir barn erfaring og grunnlag for å lære og forstå verden rundt seg. Leken er fantastisk og har egenverdi - Barn leker fordi det gir mening for dem, og leken i seg selv er målet.
Vi jobber for å skape inspirerende og fleksible lekemiljøer for barna både ute og inne, hvor avdelingene innredes og utformes etter barnas alder og interesser. Hos oss har vi et hjemmekoselig bygg og miljø, og det er viktig for oss å bevare dette i en stadig modernisert verden. Derfor kombinerer vi både "gamle skatter" og nyere elementer hos oss.

De ansatte i barnehagen vår er kurset i lek og lekemiljøer, og vi vet at vår rolle er av stor betydning. Vi skal være tilstedeværende og tilrettelegge for lek.

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre. (Rammeplanen for barnehager, 2017)

KROPP, BEVEGELSE, MAT OG HELSE
Barnehagen vår ligger idyllisk til og har et frodig og variert uteområde. I gangsavstand fra barnehagen har vi det meste man kan ønske seg: Skog, sjø, egen leirplass med gapahuk, idrettsplasser mm. Vi er mye ute hver eneste dag, og alle avdelingene har egne turdager. I tillegg har vi en egen friluftsgruppe for skolestarterne. Friluftsliv og uteglede står sterkt hos oss.
Vi har vår egen leirplass, Gruffaloskogen, som du kan lese mer om her.

En gang i uken disponerer hver avdeling gymsalen i Varner arena. Her får barna utfolde seg fysisk og utfordre grovmotorikken sin med hinderløyper, airtrack, ribbevegg mm.

Kosthold og matglede er også et område vi ilegger et særlig fokus hos oss. Barna skal få erfare og ta del i matens vei fra jord til bord, og aktivt få delta i matlaging. Vi er opptatt av at barna skal få de beste forutsetninger for å danne et godt grunnlag for resten av livet, og gode råvarer og hjemmelaget mat er derfor noe vi prioriterer i barnehagen vår. Les mer om kosthold i barnehagen vår her.

Gjennom arbeid med fagområdet skal barna få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt. Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. Det tilrettelegges for mentalt og sosialt velvære, fysisk og psykisk helse. (Rammeplanen for barnehager, 2017)

KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST
Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. (Rammeplanen for barnehager, 2017)