Kosthold i barnehagen

De første leveårene våre tilegner vi oss viktig lærdom, erfaringer og vaner som danner grunnlaget vi tar med oss videre i livet. Dette gjelder også når det kommer til kosthold og ernæring. Barna inntar omlag 60% av sitt daglige energiinntak i barnehagen, og i Nedre Bleiker barnehus tar vi vårt ansvar på alvor. Kostholdet vi tilbyr hos oss skal være variert og balansert, med mat fra de ulike matvaregruppene som sikrer barna næringsstoffene de behøver for sin vekst og utvikling.

TRE MÅLTIDER HVER DAG
I Nedre Bleiker Barnehus serveres tre måltider hver dag: Frokost, lunsj og ettermiddagsmat.

Frokost medbringes hjemmefra og serveres i barnehagen kl. 08.30.

Lunsj serveres mellom kl. 11-12 (småbarnsavdelingene spiser tidligere enn storebarnsavdelingene). Til lunsj varieres det mellom varmmat og brødmat. Vi lager alt fra havregrøt til koldtbord, og legger tilrette for at barna får delta i matlaging. Alle avdelingene har kokkegrupper hver uke, der barna er med på å lage maten som serveres. Det serveres alltid frukt/grønnsaker til måltidene.

Ettermiddagsmåltidet serveres ca kl. 14.30 og varierer mellom knekkebrød, brød, yoghurt og lignende i tillegg frukt.

BURSDAG I BARNEHAGEN
I barnehagen vår er det stas å ha bursdag! Da får man nemlig velge hva som skal serveres fra vår bursdagsmeny.

På menyen er det blant annet smoothie, havrevafler, fruktspyd og grønnsaker med dip. Gjennom et barnehageår er det mange bursdager, og i tråd med Helsedirektoratets retningslinjer ønsker vi å begrense servering av kaker, is og lignende. I tillegg gir bursdagsmenyen vår et felles utgangspunkt for alle barna, samtidig som de opplever å få medbestemmelse. Gjennom året har vi flere festlige arrangementer i barnehagen, som vårfest, nissefest, fastelavn og lignende. Vi etterstreber oss å tilby næringsrike, gode alternativer til festmat. Sunn mat er også god mat!

MATJUNGELEN
Barnehageåret 2023 startet vi opp med aktivitetsprogrammet «Matjungelen». Matjungelen er et aktivitetsprogram der barna får leke og lære om mat som er bra for kroppen og kloden. Med det følger en verktøykasse for personalet, aktivitetsopplegg for barna og oppskrifter til bruk i barnehagen. Innholdet er i tråd med Helsedirektoratets kostråd og forankret i Rammeplan for barnehagen og Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen. Barna får mulighet til å være kreative på kjøkkenet, utforske nye råvarer, bli kjent med nye smaker og lære mer om et næringsrikt og bærekraftig kosthold. De ansatte i barnehagen planlegger og setter i gang aktivitetene i Matjungelen, sammen med barna. Aktivitetene er lekpreget og fleksible, og dekker områder som matkultur, måltidsglede, matmot, naturens ressurser og matlaging.