Psykososialt barnehagemiljø og aktivitetsplikt

Psykososialt barnehagemiljø og aktivitetsplikt

I henhold til §41 i barnehageloven om psykososialt barnehagemiljø, har alle ansatte i barnehagen ansvar for å følge med på at barna trives og har det trygt. Ansatte har plikt til å gripe inn dersom et barn ikke har det godt i barnehagen, for eksempel ved utestenging fra lek, mobbing eller diskriminering.

Gjennom §42 har regjeringen innført aktivitetsplikt. Dette innebærer at alle som jobber i barnehagen, har plikt til å varsle styrer dersom de får mistanke om eller får vite at et barn ikke har det bra. I mer alvorlige tilfeller, der krenkelser pågår over tid uten at situasjonen bedres, må styrer varsle barnehageeieren.

Aktivitetspliktens fem delplikter:

  1. Følge med
  2. Melde fra
  3. Undersøke
  4. Sette inn egnede tiltak
  5. Lage en skriftlig plan

Alle ansatte i barnehagen er også forpliktet til å gripe inn dersom et barn blir utsatt for krenkelser og følge med på hvordan barnet har det.

Når barnehagen får kjennskap til at et barn ikke har det trygt og godt, skal personalet undersøke saken så raskt som mulig. Målet er å finne årsaken til barnets utfordringer, og barnets følelser og opplevelser skal tas på alvor. Dette er utgangspunktet for å finne gode tiltak som kan bedre barnets situasjon.

Skriftlig plan og oppfølging

Når barnehagen setter inn tiltak for å bedre et barns situasjon, skal det lages en skriftlig plan som beskriver hvilke utfordringer som skal løses, hvilke tiltak som iverksettes, når disse skal gjennomføres, og hvem som har ansvar for oppfølging. Planen skal også inkludere en tidsramme for evaluering av tiltakene. Barnehageeieren har ansvar for at aktivitetsplikten følges.

Hvem omfattes av aktivitetsplikten?

Aktivitetsplikten gjelder for alle som er ansatt i barnehagen, uavhengig av stillingsprosent eller ansettelsestype. Dette inkluderer både fast og midlertidig ansatte, praksisstudenter, vaktmestere, renholdere og andre som jevnlig arbeider i barnehagen. Personer som kun utfører tilfeldige oppdrag, som avfallshåndterere eller håndverkere, omfattes ikke. Det samme gjelder foreldre eller slektninger som følger eller henter barn.

Samarbeid med foreldre

Et godt samarbeid mellom foreldre og barnehagen er avgjørende for å sikre et trygt og godt miljø for barnet. Hvis du som forelder er bekymret for ditt barns trivsel, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med barnehagen for en samtale. 

Dersom det besluttes å sette inn tiltak, vil barnehagen lage en skriftlig plan i samarbeid med foreldrene. Dersom barnet er stort nok, kan også det inkluderes i samtalen om hva som skal til for å bedre situasjonen. Evaluering av tiltakene vil gjøres sammen med foreldrene for å sikre at barnet har det bra.

I Nedre Bleiker Barnehus har vi gode rutiner for foreldresamarbeid, som en viktig faktor i arbeidet med å skape et trygt og inkluderende miljø for alle barn.