Sykdom hos barn

Barn som går i barnehage er mer utsatt for infeksjoner og smitte enn barn som ikke går i barnehage. Barnehagebarn har dobbelt så stor sjanse for å få luftveisinfeksjoner, og tre ganger så høy sjanse for mage-tarminfeksjoner. Det er barnas allmenntilstand som er den viktigste pekepinnen når en vurderer om barnet skal gå til barnehagen eller om det bør holdes hjemme. Syke barn har det best hjemme.

Råd fra Folkehelseinstituttet

• Feber (temperatur over 38 grader): Holdes hjemme fra barnehagen. Barn kan gå i barnehagen når de er feberfrie og frisk nok til å delta i normale aktiviteter i barnehagen.

• Forkjølelse: Barnet kan gå tilbake til barnehagen når allmenntilstanden tilsier det.

• Diaré, oppkast og ulike typer diagnoser av mage-/tarminfeksjoner: Holdes hjemme i 48 timer etter at symptomene tar slutt.

• Ved utbrudd som lus, barnemark, ringorm, skabb, kan barnet gå i barnehagen når behandlingen er satt i gang.

• Kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse: Av smittevernhensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen.

• Ved kroniske blodbårne sykdommer som hepatitt B, C og Hiv/Aids kontaktes kommunens smittevernlege

Se Asker Kommunes hjemmesider for ytterligere informasjon:
Når bør syke barn holdes hjemme fra barnehagen? | Asker kommune