LEK
I Nedre Bleiker Barnehus har leken en sentral plass i hverdagen. Gjennom lek stimuleres alle sider av barns utvikling, som gir barn erfaring og grunnlag for å lære og forstå verden rundt seg. Leken er fantastisk og har egenverdi - Barn leker fordi det gir mening for dem, og leken i seg selv er målet.
Vi jobber for å skape inspirerende og fleksible lekemiljøer for barna både ute og inne, hvor avdelingene innredes og utformes etter barnas alder og interesser. Hos oss har vi et hjemmekoselig bygg og miljø, og det er viktig for oss å bevare dette i en stadig modernisert verden. Derfor kombinerer vi både "gamle skatter" og nyere elementer hos oss.
De ansatte i barnehagen vår er kurset i lek og lekemiljøer, og vi vet at vår rolle er av stor betydning. Vi skal være tilstedeværende og tilrettelegge for lek.
Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre. (Rammeplanen for barnehager, 2017)
KROPP, BEVEGELSE, MAT OG HELSE
Barnehagen vår ligger idyllisk til og har et frodig og variert uteområde. I gangsavstand fra barnehagen har vi det meste man kan ønske seg: Skog, sjø, egen leirplass med gapahuk, idrettsplasser mm. Vi er mye ute hver eneste dag, og alle avdelingene har egne turdager. I tillegg har vi en egen friluftsgruppe for skolestarterne. Friluftsliv og uteglede står sterkt hos oss.
Vi har vår egen leirplass, Gruffaloskogen, som du kan lese mer om her.
En gang i uken disponerer hver avdeling gymsalen i Varner arena. Her får barna utfolde seg fysisk og utfordre grovmotorikken sin med hinderløyper, airtrack, ribbevegg mm.
Kosthold og matglede er også et område vi ilegger et særlig fokus hos oss. Barna skal få erfare og ta del i matens vei fra jord til bord, og aktivt få delta i matlaging. Vi er opptatt av at barna skal få de beste forutsetninger for å danne et godt grunnlag for resten av livet, og gode råvarer og hjemmelaget mat er derfor noe vi prioriterer i barnehagen vår. Les mer om kosthold i barnehagen vår her.
Gjennom arbeid med fagområdet skal barna få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt. Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. Det tilrettelegges for mentalt og sosialt velvære, fysisk og psykisk helse. (Rammeplanen for barnehager, 2017)
FRILUFTSLIV
I Nedre Bleiker Barnehus står friluftsliv og lek utendørs i fokus. Alle avdelingene tilbringer tid utendørs daglig, og vi tar oss titt og ofte en tur i nærmiljøet vårt - Enten det er til skogs, ved vann eller andre steder i området. Vi ønsker at barna skal oppleve glede ved å være ute i all slags vær gjennom hele året.
Vi etterstreber oss å legge til rette for et miljø som inspirerer til undring, kreativitet og miljøbevissthet gjennom å:
- Være ute hver eneste dag gjennom hele året og oppleve alle typer vær og årstider.
- Engasjere barna i naturen. Vi går på turer i nærmiljøet og utforsker for å vekke nysgjerrighet og utforskertrang hos barna. Vi besøker både skogsområder, fjæra og vann.
- Fremme bærekraftig tenkning og handling i hverdagen for å bygge tidlig miljøbevissthet. Vi ønsker at barna skal oppleve glede ved å være ute, og at de skal få et ønske om å ta vare på naturen.
- Lære å ta i bruk redskaper og verktøy som man kan bruke i naturen, som: Spikkekniv, stormkjøkken, forstørrelsesglass osv.
- Legge til rette for at barna får utfordre seg motorisk og bruke kroppen sin
Med disse prinsippene i vår pedagogiske tilnærming kan vi legge grunnlag for at barna utvikler et gryende engasjement, forhold og ansvar til naturen og miljøet vårt. Målet er at dette skal bidra til å legge grunnlaget for en livslang læring, nysgjerrighet og glede over å være ute.
Vi har en egen Friluftsgruppe i barnehagen, bestående av skolestarterne. Denne gruppen er på tur minst tre ganger i uken, drar på lengre turer og får mer tilspisset erfaring knyttet til friluftsliv.
SOSIAL KOMPETANSE
Sosial kompetanse danner grunnlaget for barnas utvikling og læring; Et grunnlag vi tar med oss fra barndommen og videre i livet. Vi ønsker at barna skal bli robuste medmennesker som kan knytte vennskap og relasjoner til andre. Slik kan vi også forebygge mobbing og diskriminering.
Hos oss skal alle oppleve å få være "Den beste utgaven av seg selv".
Emosjonell intelligens: Hjelpe barna med å forstå og regulere egne følelser, utvikle empati og forståelse for andre. Dette skjer bl.a. gjennom samtaler, lek og hverdagssituasjoner, og vil bidra til å styrke barnas evne til å identifisere og håndtere følelser på en god måte.
Konfliktløsning og samarbeid: Personalet skal veilede barna i å løse konflikter på en god og respektfull måte, samt. oppmuntre til samarbeid og fellesskap i lek og hverdagssituasjoner. På den måten kan barna lære og erfare det å lytte til hverandre og finne løsninger på utfordringer.
Positiv kommunikasjon: Personalet skal utøve og fremme positiv kommunikasjon blant barna ved å oppmuntre til lytting, være tydelig og hensynsfull. Slik kan vi bidra til å skape et støttende og trygt miljø der alle føler seg sett, hørt og verdsatt.
Inkludering og mangfold: Alle skal inkluderes, uavhengig av bakgrunn, kultur eller evner. Personalet skal være bevisste på å legge til rette for aktiviteter og samtaler som fremmer forståelse, toleranse og respekt for ulikheter.
Selvstendighet og selvregulering: Vi skal støtte barnas utvikling av selvstendighet og selvregulering ved å gi dem muligheter til å ta egne valg, løse utfordringer og reflektere over egne handlinger. Vi oppmuntrer til ansvarlig atferd og bevissthet om konsekvensene av ens handlinger.
Gjennom en helhetlig tilnærming til sosial kompetanse er målet å gi barna grunnlag for å utvikle seg som empatiske, samarbeidsvillige og selvsikre individer, som er rustet til å navigere og trives i et stadig mer komplekst og mangfoldig samfunn.