Matjungelen

Barnehageåret 2023-2024 deltar vi på aktivitetsprogrammet «Matjungelen». Matjungelen er et aktivitetsprogram der barna får leke og lære om mat som er bra for kroppen og kloden.

Hva er matjungelen og hvordan jobber vi med det?

Med Matjungelen følger en verktøykasse for personalet, aktivitetsopplegg for barna og oppskrifter til bruk i barnehagen. Innholdet er i tråd med Helsedirektoratets kostråd og forankret i Rammeplan for barnehagen og Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen. Barna får mulighet til å være kreative på kjøkkenet, utforske nye råvarer, bli kjent med nye smaker og lære mer om et næringsrikt og bærekraftig kosthold. De ansatte i barnehagen planlegger og setter i gang aktivitetene i Matjungelen, sammen med barna. Aktivitetene er lekpreget og fleksible, og dekker områder som matkultur, måltidsglede, matmot, naturens ressurser og matlaging.

Kokkegrupper og smaksprøver

Vi er allerede et godt stykke inn i høsten og opplegget med Matjungelen. Avdelingene har hver sine dager de lager mat, hvor barna etter tur får delta i kokkegrupper. Vi har laget egne menyer og oppskriftshefter som vi bruker i forbindelse med dette. Vi har så langt hatt veldig positive erfaringer med matlaging i barnehagen, og det er ingen tvil om at det er stor stas for barna å få delta i prosessen med å lage sin egen mat.

Å bli kjent med nye smaker og matvarer er også en viktig del av prosessen. Vi introduserer nye råvarer og har "smaksprøver" ukentlig. Å utvide sitt reportoar av nye råvarer og smaker er en sentral del av arbeidet med mat i barnehagen.

I tillegg til at barna får være med på å tilberede maten, har vi fokus på at de skal få ta del i alle deler av prosessen. Fra forberedelser med å rengjøre benker, dekke på bord og servere - Til å rydde vekk når man er ferdig og sortere avfallet sitt.

Følg gjerne med på barnehagens Instagramkonto: NedreBleikerBarnehus - Der kan du få et lite innblikk i hvordan vi jobber og hva vi lager.

Vil du vite mer om Matjungelen? Besøk nettsiden deres her